Odgovarja diabetolog Damjan Justinek, dr.med.

 
 
 

 
 
 

 
 
 

Priporoči stran prijatelju

 
 
 

Ali bom morala na inzulin v nosečnosti zaradi višjih sladkorjev?

08.09.2017

Avtor vprašanja: Sabina B.

Pozdravljeni. Sem v 31. tednu nosečnosti in diabetes imam od začetka, ko so na tešče izmerili 5,5 (večer pred tem sem jedla sladko). Od 16. tedna si merim sladkor, 2x na dan. Ves ta čas sem samo zmanjšala sladke jedi, vendar se jim nisem odpovedala. Trudila sem se nekako zdravo, hranljivo in pogosto jesti, kar včasih zaradi službe ni enostavno. Večinoma nisem merila po 90 minutah, ampak po 2 urah ali kar tako, ko sem se spomnila. Po 1. terminu pri diabetologu sem imela povprečje 5,6, spet drugič nekaj podobnega. 3 povišane vrednosti v večih tednih je diabetolog nekako spregledal. Sedaj, ko sem ponovno imela diabetologinjo v 30. tednu me je skregala, ker sem imela v 6 tednih 3 povišane vrednosti, najvišja 8,8. Vedno sem si opombe pisala (stres, sladko..), bila sem iskrena do sebe in napisala sladko četudi je bil le sadni jogurt v celem dnevu. Pogosto sem pojedla kaj sladkega. Skozi ta čas sem namreč ugotavljala, da so vrednosti v redu in nisem se preveč ozirala na čas merjenj. Sedaj pa mi je dibetloginja rekla mi je: a se je res tako težko vzdržat sladkarij, ali bova res morali inzulin dat? To mi je dalo mislit. Res se težje odpovem sladkemu, vendar ker večinoma tudi po 90 minutah po sladkem nisem imela visokih vrednosti se mi zdi, da so mi ti rezultati dajali potuho. Za tem sem "prestrašeno" popolnoma opustila sladko, zdržala kak teden in vmes 2x začudena izmerila preveč: 7,6 (uro po kosilu) in 7,1 (2 uri po jedi), čeprav nisem jedla sladkorja, niti bele moke. Vse mi je padlo v vodo in vsakič po jedi se sedaj bojim. Jedla sem: jed z lečo, indijske začimbe, rjavi riž. Danes zjutraj sem v naglici in optimistično pojedla pol krofa in točno 90 minut za tem imela sladkor 7,9, rekla sem si, ne bom več tega počela. Danes sem brala na tej spletni stani, da je pomembno, če zraven nečesa z višjim GI, poješ nekaj, kar nima (nekak "balance" mogoče?), tega prej nisem vedela. Na predavanju so samo govorili o razporeditvi hrane, kar je najtežje realizirat in pa enotah, česar nisem razumela, pa o pomembnosti mesa, česar ne jem že več let (razen rib). Diabetologinja je tokrat rekla: še 3 take vrednosti pa me pokličite, da dava inzulin. Če sem pridna, ga mogoče ne rabim ali menite, da naj vseeno pokličem? Čeprav je ena od zgornjih vrednosti uro po jedi in ne 90 minut in čeprav je tretja po krofu? Čez nekaj dni imam ginekologa in me zanima ali se punčka v redu razvija, predvsem velikost in teža. Do sedaj je bilo vse v redu s plodom, četudi nisem bila vedno pridna glede sladkorja (na sploh pa jem zdravo, brez umetnih dodatkov, brez hitre hrane). Od danes sem na bolniški zaradi bolečin, verjetno išiasa in bom seveda manj pod stresom in imela več časa za pripravo hrane. Naj vseeno pokličem ali še malo merim in potem vidim kako in kaj? Hvala lepa za pomoč. 

Odgovor diabetologa:

Glede na navedeno bi se vsi diabetologi pričakovali, da boste potrebovali inzulinsko terapijo. Povprečen sladkor je priporočljiv DO 5,5% - 5,8% se priporoča izven nosečnosti. Prav tako se sladkor meri prej: 1 URO PO JEDI bi moral biti do 7 mmol/lit., 1,5 URE PO JEDI pa že normalen, kar pomeni 6,5 mmol / lit. ali manj. Po 2 urah je težje ocenjevati, ker določena živila samo za kratek čas povišajo sladkor, na primer sadni sok. Končna ocena bo s strani GINEKOLOGA: če meni, da ste Vi ravno prav napredovali glede teže in da je Vaš otroček ravno prav napredoval po teži, bi z naše strani še počakali. TAKOJ ko on opiše povečano težo otroka, bi svetovali inzulin ob jedeh, ki povišajo sladkor nad 6,5 mmol / lit. . Normalen sladkor za Vas je 4,5 do 5,5 mmol / lit., kadarkoli bi ga merili. Za nosečnice ni točno jasno, kateri sladkor že škoduje - zato se preprosto zagotovi optimalne možnosti in optimalen sladkor, če le lahko tako naredimo.

Glede jedi pa seveda vedno izberemo tisto, kar je manj: tudi rjavi riž poviša sladkor (saj ni umeten), seveda pa bo takoj visok po krofu ali podobnem. Da sladkor manj poraste, naredimo dvoje. 1 - zamenjamo živilo: v pire krompir damo fižol ("matevž") ali korenje ali cvetačo, da je manj krompirja. Namesto riža poskusimo ajdo, za pecivo ali kruh poskusimo pirino moko, v rižoto damo čim več graha, med testenine zeljne krpice itd. Francosko solato lahko naredimo tudi tako, da damo krompirja le polovico, polovico pa cvetače ali kolerabe in podobno. 2 - možnost, da povečamo nekalorični del: če pojemo solato ali peso z bučnim oljem ali pozimi redkvico IN POTEM KROF, poraste sladkor manj. Če pojemo žemljo in sir, bo sladkor bistveno višji, kot če pojemo še dodatno 1 por, ki ga narežemo in popražimo in dodamo pršut ali jajčke itd. Vedno mora biti polovico tega (po kalorijah), kar ne redi in viša sladkorja.

KONČNI NASVET JE SAMO EDEN: če lahko take jedi (ki povišajo sladkor) nadomestite do poroda, naredite to. Če imate kaj zelo radi, raje vzemite inzulin in si privoščite malo več. Tako ali tako bo to le do poroda. Sladkor je višji zaradi hormonov iz posteljice (placente, kot mi rečemo) in nekaj ur potem, po se posteljica porodi (po otroku), se sladkor normalizira in ga ni potrebno več meriti in seveda tudi inzulina ne potrebujete.

 
 
 

 
 
 
 
 
 
STRINJAM SE

Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje

Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.