Priporoči stran prijatelju

 
 
 

Diabetes in prehrana

Diabetes in prehrana

Pomen zdrave prehrane pri diabetesu

Za zdravljenje diabetesa  je hrana prav tako pomembna kot gibanje, najbolj važno pa je, da se zavedate, kako hudo bolezen imate. Pri diabetesu ni bližnjic, in če bi radi kdaj ubrali krajšo pot, ste že zgrešili. Pred vami sta dva cilja. Prvi je: kolikor toliko normalen krvni sladkor, ne glede na to, kateri tip diabetesa imate. Drugi cilj je preprečiti ali vsaj čim dlje odložiti dolgoročne posledice diabetesa. Ni dovolj le urejen krvni sladkor, ki ga lahko hitro dosežete s pomočjo zdravil, urediti si morate tudi življenjski stil, kar pomeni vsaj 5 dni na teden po 30 minut intenzivnega gibanja. Diabetes tipa 2 se ne imenuje brez razloga »bolezen življenjskega stila«, saj ga dobimo zaradi slabih življenjskih navad in te je najkasneje ob diagnozi treba spreniti.

V zadnjih dvajsetih letih so se prehranske smernice zelo spremenile. Kar je veljalo prej, ne velja več, vedno pa se izkaže, da lahko človek, ki se dovolj giblje, poje karkoli in se mu ni treba bati zamaščenih žil, krvnega holesterola, pa tudi krvnega sladkorja ne.

Prehranska piramida z obiljem škroba kot temelja človeške prehrane se je ob novih spoznanjih sesula in diabetiki si lahko ob tem samo oddahnejo. Dno piramide so namreč tvorila žita, riž, krompir in druga škrobna živila, ki so za krvni sladkor najbolj problematična. Na zmagovitem pohodu je paleo prehrana, ki se ne brani mesa in maščob, ob tem pa se popolnoma odreka kruhu, krompirju, rižu in testeninam, vsega, česar se drži škrob, ki je zgodovinsko prišel na vrsto šele potem, ko se je človek ustalil kot poljedelec. Vse bolj v čislih, zlasti zaradi etičnih razlogov, je vegetarijanstvo in veganstvo, kjer so pravila ravno obratna. Ob teh in še mnogo drugih dietah, ki se vse po vrsti sklicujejo na zdravje, se lahko res vprašamo, česa naj se oprime človek z diabetesom.   

Uro in pol bo obroku vam bo krvni sladkor, če imate diabetes tipa 2 in se ne zdravite z inzulinom, porastel sorazmerno s tem, kar ste pojedli. Če je bil obrok glikemično obremenilen, se bo glukoza v krvi preveč zvišala, prav taki skoki krvnega sladkorja pa so še posebej nevarni, lahko tudi usodni. Zato je bistveno, da je vaš obrok sestavljen iz živil, ki nimajo visokega glikemičnega indeksa. Hrano se navadite kombinirati tako, da boste vključili že v zajtrk in potem v kosilo in večerjo čim več rastlinskih vlaknin, ker te upočasnjujejo presnavljanje ogljikovih hidratov v krvni sladkor.

 

Glikemična (GI) lestvica živil

BUČKE    GI = 15

Bučke imajo nizek glikemični indeks in so v diabetični prehrani visoko uvrščene. Poleg korenja, špinače in ohrovta so tudi bučke i bogate z betakarotenom, antioksidantom, ki varuje pred številnimi boleznimi.

JABOLKA  GI = 39

Jabolka vsebujejo od 8 do 24 % sladkorja, vendar pri diabetesu izviramo manj sladke sorte.. Jabolčnega soka naj se diabetiki ogibajo, ker ima višji glikemični indeks kot sam sadež, ki vsebuje tudi vlaknine. Nesladkan jabolčni kompot je primeren diabetični napitek.. Jabolka najdemo v spodnji polovici lestvice glikemičnih indeksov, vendar naj diabetiki z njimi (kot z vsem sadjem) ne pretiravajo..

 

GRAH   GI = 51

Grah ima zmeren GI, ker vsebuje počasi razgradljiv škrob amilozo, zaradi česar je za diabetike bolj priporočljiv od krompirja. Na grah se j večkrat spomnimo pozimi, saj je tudi zamrznjen grah dobra izbira. Kuhan naj bo na zob, da je v sredini še malo trd. Stročnice, med katere uvrščamo tudi grah, so dobra preventiva pred srčno žilnimi boleznimi in znižujejo krvni holesterol. V vegetarijanski prehrani s stročnicami nadomeščamo meso. Dober način, da znižamo visoko glikemično obremenitev riža je rizi bizi..

KOKOS   GI = 45

Kokos se uvršča med živila z nižjim glikemičnim indeksom in ima med eksotičnim sadjem najnižji glikemični indeks. V diabetični prehrani se vse bolj uveljavlja kokosova moka kot nadomestilo moke pri peki peciv. Tudi kokosovi napitki imajo povečini nizek glikemični indeks in so primerni za diabetike. Večkrat si kupite cel kokos, ki ga lahko na hladnem in v zaprti posodi hranite več dni, ter si s koščki kokosa, ki jih počasi žvečite,  preganjate željo po sladkarijah.

 

KROMPIR   GI =  85

Krompir je zaradi visokega GI eno najbolj problematičnih živil za diabetike. Pečen ima še višji glikemični indeks od kuhanega,.  Krompir je tipično škrobno živilo in se zaradi obilice lahko razgradljivega škroba amilopektina hitro pretvori v glukozo.

 

 

POMARANČE   GI = 43

Z zmerno visokim glikemičnim indeksom so pomaranče  (1 - 2 na dan) primerne tudi za diabetike. Boljša od naravnega pomarančnega soka je cela pomaranča, ker vsebuje več vlaknin.

 

LUBENICE   GI = 72

Koliko lubenice lahko zaužije diabetik? Ker je nihova glikemična obremenitev manjša od GI se porcija lubenice  pokaže kot relativno nedolžno živilo z nizko glikemično obremenitvijo. 

 

MED   GI = 73

Razpon glikemičnega indeksa pri medu širok, saj se giblje od 61 do 73, odvisno ali gre za svetlejšo ali temnejšo vrsto medu. Temnejši med manj dvigne krvni sladkor od svetlega in s tem lahko diabetiki občasno sladijo hrano, razen čaja. Obvezno naj preverijo raven krvnega sladkorja na merilniku, če bo porasel za več kot 2 milimola, naj med raje opustijo. 

 
 
 

 



 
 
 

 
 
 
 
 
 
STRINJAM SE

Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje

Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.