Odgovarja diabetolog Damjan Justinek, dr.med.

 
 
 

 
 
 

 
 
 

Priporoči stran prijatelju

 
 
 

Hipoglikemija med potovanjem

23.11.2012

Avtor vprašanja: Marjan D.

Ob daljšem potovanju,ki traja en dan opustim vbrizg inzulina, ker se bojim hipe, ki sem jo že doživel v hudi obliki. Sicer si zjutraj vbrizgam od 48 do 5o enot, zvečer pa od 6 do 8 enot inzulina. Ob potovanju zaužijem zajtrk, sladkor se dvigne,ne bojim se hipe. Naslednji dan obnovim uporabo inzulina. Ali ravnam prav oz. kako naj ravnam. hvala za odgovor.

Odgovor strokovnjaka:

Krvni sladkor med potovanji se res lahko poruši, a navadno so problem le potovanja, ko pride do časovnega premika aktivnosti zaradi drugega časovnega pasu. A ker v Ameriko ali Avstralijo hodimo redko, tudi to ni problem. Ob takem potovanju je res občasno potrebno, da damo le 50% inzulina, 50% pa po novem času, ko pridemo tja. A to je redko.

Zamiki za potovanje, ki ga navajate vi, ne zahtevajo takih korenitih posegov in opustitev inzulina pomeni večje nihanje krvnega sladkorja, kot bi bilo potrebno zaradi potovanja. V vašem primeru gre le za prilagoditev inzulinske terapije glede na aktivnost, ne pa tudi glede na časovni pas na zemlji. Nihanja potrebe po inzulinu so odvisna od treh dejavnikov: od našega fizičnega dela oz. aktivnosti (porabimo manj inzulina, sladkor pade sam); od naše prehrane (porabimo več inzulina, če več jemo, logično); in od same vrednosti sladkorja (če je KS nad 10 mmol, za korekcijo porabljamo 30% več). Normalna dnevna nihanja so 20% navzgor in navzdol, kar pomeni za dozo 50 E zjutraj 10 E. V primeru, da boste bolj aktivni ali slabše jedli (npr. v času potovanja), bo pričakovana potrebna doza zjutraj le 40 E in če si daste toliko, ne bo nobene hipe. Če obratno za praznike potrebujete več inzulina ob praznovanju, pričakujte porabo do 60 E zjutraj. Doziranja inzulina ne moremo prepustiti trenutni želji: če bi nek šofer odšel na pot z avtom in bi iz previdnosti ne dal bencina, da ga ne bo porabil preveč, se ve kaj bo – avto bo »crknil«. Lahko pa »tanka« po manjših dozah, večkrat preveri stanje nivoja bencina, je bolj previden, a doliva bencin v vsakem primeru. Odgovor za inzulin je torej jasen: PRILAGODITEV DOZE INZULINA, NE PA OPUSTITEV.

Imam pa še en predlog: zelo modro je testirati, koliko inzulina potrebujete tisti dan, ko ničesar ne jeste. Velikokrat se zgodi, da ni prave prehrane, recimo če greste na neko preiskavo (in morate biti ob 12.00 uri še tešči). Zato že prej poskusite, koliko porabite v takem primeru. V praksi to pomeni, da si daste morda le 60% običajne doze (npr. 26 do 30E samo zjutraj (zvečer navadno nič)), nato pa preživite dopoldne brez zajtrka in brez malice do kosila, samo krvni sladkor merite na 2 do 3 ure. Sladkor lahko niha 2 mmol navzgor ali navzdol, več ne – v nasprotnem primeru morate popraviti inzulinsko dozo in testirati še 1x. Tako bi v primeru daljšega potovanja točno vedeli, koliko si lahko aplicirate inzulina povsem brez skrbi in ne bo nobene hipe. Če boste na potovanju nekaj pojedli, bo sicer sladkor narastel, a ne toliko kot če si ne daste ničesar. In se ena varovalka je: bazalna poraba inzulina brez hrane je navadno 0,25 do 0,3 E / kg telesne teže / dan (npr. za 70 kg težkega človeka cca. 21 E) in tudi to lahko upoštevamo.

 

Lep pozdrav !

Damjan Justinek, Topolšica

 
 
 

 
 
 
STRINJAM SE

Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje

Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.